Pertraukoje tarp pirmosios ir antrosios „Atgal į ateitį“ dalių lietuvių kilmės režisierius Robertas Zemeckis susuko nuostabią komediją „Kas pakišo triušį Rodžerį?“(Who Framed Roger Rabbit, 1988), kurioje šauniai sujungė vaidybinį kiną ir animaciją.

Detektyvas Valiantas (jo pavardė reiškia „Narsusis“) priima animacinių filmų kino studijos Maroon Cartoons vadovo pasiūlymą pasekti animacinio triušio Rodžerio žmonelę Džesiką, mat jos vyras pastaruoju metu praradęs reikiamą profesinę formą ir aiškiai jaučiasi sutrikęs. Pasirodo, kad Rodžerio nerimauta visai ne be pagrindo – jo seksualioji žmonelė slapta susitikinėja su kitu kino magnatu Marvinu Akme (jį suvaidino populiarus JAV televizijos komikas Stubby Kaye). Netrukus Akmę kažkas nužudo, o pagrindinis įtariamasis triušis Rodžeris kažkur pradingsta. Taigi Valiantui tenka ir toliau vykdyti savo misiją: šįkart reikia įrodyti, kad pavyduolis Rodžeris žmonos meilužio tikrai nežudė.

Tikriausiai „Kas pakišo triušį Rodžerį“ prisimenate kaip visų mėgstamą animacinį filmą iš savo vaikystės, tačiau žiūrėdami jį jau suaugę galite būti šokiruoti jo itin aiškaus turinio. Iš tiesų filmas paremtas 1981 metų Gario K. Wolfo romanu „Who Censored Roger Rabbit“ (liet. Kas cenzūravo triušį Rodžerį). Nors joje yra ir juodojo kino elementų, knygos veiksmas vyksta šių dienų pasaulyje, kuriame kartu egzistuoja ir žmonės, ir animaciniai herojai, o tuo tarpu filmo veiksmas vyksta 1947 metų Los Andžele, kur animaciniai veikėjai izoliuoti „animacijos mieste“.

Pradedant itin spalvinga filmo kalba ir daugybe nuorodų į populiariąją kultūrą bei baigiant gundančia triuše Džesika, čia rasite keletą itin žavingų detalių apie filmą „Kas pakišo triušį Rodžerį“, kurias pastebite tik tapę suaugusiais.

Mažylis Hermanas – seksualinis plėšrūnas

Mažylis Hermanas gal ir atrodo mielas, tačiau tai tik filmo vaidyba; Hermanas yra visiškas iškrypėlis. Kaip jis pats prisipažįsta Edžiui (angl. Eddie) „Turiu 50-mečio geismą ir trimečio „mažylį“. Kai pirmą kartą jį išvystame, jis žiūri moteriai po sijonu. Kino teatruose rodytame įraše mažylis Hermanas rodo pirštu į moters tarpukojį (kai kurie žiūrovai teigia, kad su viduriniu pirštu), tačiau DVD įraše ši dalis ištrinta. Kai Hermanas eina susitikti su Edžiu, jis pliaukšteli savo draugužei per užpakalį. Būdami vaikais tikriausiai supratome, kad su animaciniu kūdikiu, rūkančiu cigarą, kažkas ne taip, tačiau seksualiniai mažylio Hermano polinkiai mūsų nekaltų protų taip ir nepasiekė.

„Katutės!“ (žaidimas ritmingai plojant rankomis ir dainuojant)

Kai Edis užtinka triušę Džesiką savo persirengimo kambaryje žaidžiančią „katutes“ su Marvinu Akme, jis mano, kad dabar jau tikrai įtikins Rodžerį, jog jo žmona jį apgaudinėja. Tačiau kvailio vietoje lieka pats Edis ir mes – kai atskleidžiamos nuotraukos, kuriose matosi kaip Džesika ir Marvinas iš tikrųjų ploja rankomis ir neužsiiminėja jokia seksualine veikla, kaip kad bandoma įteigti scenoje. Nesvarbu ar „katučių“ žaidimas buvo animacinių veikėjų atitikmuo seksui, ar ne, jei šį filmą žiūrėjote būdami jaunesni nei 15 metų, vargu ar būtumėte tai supratę.

Triušės Džesikos scena, primenanti „Esminį instinktą“

Kaip sako ji pati, triušė Džesika „nėra bloga, ji tiesiog tokia vaizduojama“. Tačiau panašu, kad dėl geidulingų savo kūno linijų ji dažnai patenka į rimtą bėdą ir atrodo, kad jai nuolat reikia įrodinėti visiems, kad jos ir Rodžerio meilė yra tikra. Tai trunka tik akimirką, tačiau filmo pabaigoje, kai Džesika ir Edis lenktyniaudami dideliu greičiu iškrenta iš taksi, vienu metu jos itin tempta suknelė ją nuvilia ir, tiek animacinių veikėjų, tiek žmonių malonumui, ji parodo savo grožybes. Kai kurie tvirtina, kad sulėtinus tą sceną akivaizdžiai matosi, jog Džesika nemūvi jokių apatinių.

Tačiau triušės Džesikos kūno linijos kartais ir praverčia: kai žebenkštis Akmės fabrike bando ją apčiupinėti. Edis sako: „neblogi papų spąstai“, tokiu būdu pasėdamas jaunų žiūrovų galvoje sumaištį dėl tikrosios šio termino reikšmės.

Alkoholizmo padariniai

Edis Valiantas didžiąją filmo dalį praleidžia Doloresos bare, o jei jo ten nėra, tuomet savo sielvartą jis skandina savo namų biure. Edžio brolis, kuris taip pat yra ir jo partneris, buvo nužudytas animacinio veikėjo ir akivaizdu, kad Edis bando su alkoholio pagalba išsigydyti šios nelaimės sukeltą skausmą.

Žiūrint šį filmą suaugus akivaizdu, jog Edis yra visiškas alkoholikas. Tačiau filmas bando įspėti jaunuosius savo žiūrovus apie alkoholio sukeliamus pavojus. Kai, sužinojęs apie Džesikos neištikimybę, Rodžeris išgeria alkoholio, jam tikrąja to žodžio prasme pasimaišo protas.

Problemos su teisiškai patvirtintu testamentu (angliškai šis testamentas yra „probate“, o čia kalbama apie išsireiškimą „problemos su prostata“, kadangi „probate“ ir „prostate“ skamba panašiai).

Scenoje, kurioje Edis ir Rodžeris bando išsilaisvinti iš antrankių, Edis pasiūlo Doloresai nueiti į miesto centrą ir patikrinti Akmės testamento patvirtinimą (angl. probate). „Oh, my uncle Thumper had a problem with his probate and he had to take big pills and drink lots of water!“ sušuko Rodžeris. „Not prostate, you idiot, probate“, pataisė Edis. (angliškai panašiai skambančių žodžių žaismas). Galimai būdami vaikais jūs nežinojote, kas yra prostata. Pasirodo, nežinojo ir Rodžeris.

Užuomina susijusi su Disney

Nepaisant to, kad filmas buvo platinamas „Touchstone Pictures“, „Walt Disney Pictures“ kino platintojų ženklo, „Disney“ labai aiškiai nurodė, kaip klasikiniai jų veikėjai turi būti vaizduojami ekranuose. Nors triušis Rodžeris akivaizdžiai paremtas triušio Kvankos veikėju, kuris priklauso „Warner Brothers“, jis neabejotinai yra savitas – visiškai kitoks triušis. Nepaisant to, animatoriai norėjo įtraukti keletą klasikinių animacinių veikėjų, kaip pavyzdžiu Peliukas Mikis ar triušis Kvanka. „Warner Brothers“ su Kvankos pasirodymu filme sutiko tik tokiu atveju, jei jam bus skiriama tiek pat laiko ekrane, kaip ir Mikiui.

Taigi, Mikis ir Kvanka trumpai kartu pasirodo scenoje, kurioje Edis krenta nuo animacijos miesto dangoraižio stogo. Padavęs Edžiui „atsarginį“, kuris pasirodo yra atsarginis ratas, o ne atsarginis parašiutas, Kvanka sako Mikiui: „Ar gi aš ne niekšas?“ ir pasukinėja pirštus. Jei sustabdytumėte filmą tinkamu metu, pamatytumėte kadrą, kuriame Kvanka rodo vidurinį pirštą. Filmo gerbėjai iškėlė teoriją, kad galbūt tokiu būdu animatoriai „Warner Brothers“ ir „Disney“ bei jų reikalavimams vienaip ar kitaip perteikti pagrindinius jų veikėjus filme liepia „atsiknisti“.

Žiaurus Kristoferio Loido pasirodymas

Bjaurioji batų lydymo scena filme „Kas pakišo triušį Rodžerį“ yra viena labiausiai traumuojančių mūsų vaikystės akimirkų. (Rimtai, jei norite, pažiūrėkite, nes mums ir dabar dar per sunku visa tai stebėti). Gąsdinančio Kristoferio Loido pasirodymo dėka, teisėjas Dumas į istoriją įrašytas kaip vienas baisiausių visų laikų filmų piktadarių. Žinoma, filmo pabaigoje jam padeda ir specialieji efektai, tačiau užkietėję filmo gerbėjai gali pastebėti, kad Loidas kiekvienoje scenoje, kurioje pasirodo, padaro ką nors nežmogiško – jis niekada nemirksi. Baugu.

Nematomas triušis Harvis

Kai teisėjas Dumas įsiveržia į barą ieškodamas Rodžerio, vienas iš klientų sako, „jis štai čia – pasisveikink, Harvi“, nurodydamas į nematomą triušį. Jaunoji žiūrovų karta tikriausiai nepastebėjo nuorodos į 1950 metų komediją „Harvis“ apie nematomą triušį, kurioje vaidino Džimis Stiuartas.

Šios nuorodos chronologija šiek tiek paini, kadangi filmas pasirodė tik praėjus trims metams po to, kai turėjo pasirodyti „triušis Rodžeris“, tačiau galima ginčytis, jog čia remiamasi to paties pavadinimo 1944 metais Merės Kai Harver parašyta pjese. Ir taip jau nutiko, kad pagrindinis veikėjas tiek filme, tiek pjesėje, Elvudas P. Daudas (angl. Elwood P. Dowd) yra alkoholikas (kaip ir Edis) ir karikatūristas. Dėl to ši sąsaja tik dar sudėtingesnė.

Dainuojantis kardas, tai Frenkas Sinatra

Ieškodamas ginklo paskutinėje kovoje su teisėju Dumu, Edis pagriebia iš sandėlyje esančios dėžutės butaforinį dainuojantį kardą. Edžio bendravardis Valiantas yra nuoroda į 1930-1940-ųjų animacinį filmą „Prince Valiant“ – jame princo Valianto ginklas yra… atspėjote, dainuojantis kardas vardu Flambergas.

Tačiau tai ne vienintelė filmo pabaigoje pastebima nuoroda į populiariąją kultūrą. Šis dainuojantis kardas yra nes kas kitas, kaip Frenkas Sinatra, dar žinomas kaip „Old Blue Eyes“. Žmonės, gimę iškart po Antrojo pasaulinio karo, tikrai atpažins jauną Sinatrą, tuo tarpu jaunajai kartai nustatyti veidą ir melodiją turėjo būti išties sudėtinga. (Be to, tai daina „Witchcraft“).

Nuorodos į rasizmą Holivude

Kaip vienoje iš pirmųjų filmo scenų sako R. K. Marūnas, „jie dirba už grašius“. Jis kalba apie Dumbo, tačiau tai tik viena iš užuominų, jog filmas gali būti rasizmo Holivude metafora. „Tiems, kurie skaitė knygą „Who Censored Roger Rabbit“ (kuria buvo paremtas filmas), tai ne staigmena“, Julia Gazdag rašė „Hello Giggles“.

Animaciniai veikėjai atlieka pasirodymus, tačiau klube, kuriame dainuoja Džesika, vieninteliai klientai yra žmonės, kaip ir populiariuose to meto klubuose, kuriuose lankytis kaip žiūrovai galėjo tik baltieji, o pasirodymus atlikdavo juodaodžiai. „Animaciniai veikėjai yra antrarūšiai piliečiai, nepaisant jų viešo statuso“, tęsė Gazdag. „Panašiai kaip tuomet, kai Semis Deivisas jaunesnysis koncertavo Vegase, tačiau negalėjo valgyti ar lošti tame kazino, kuriame pasirodė ir turėjo apsistoti atskirame (prastesniame) viešbutyje kitoje miesto pusėje“.

Dar yra teisėjas Dumas, kuris, teigia Gazdag, „palaikė savo poziciją maskuodamas prigimtį ir tikrąja to žodžio prasme iš spalvoto veikėjo tapo baltaodžiu vyru“ bei triušė Džesika, kurios žymioji eilutė „aš nesu bloga, mane tiesiog tokią vaizduoja“ taip pat gali reikšti ir tai, „kad ji neapiplėšinėja tavo parduotuvės, tiesiog dėvi megztinį su gobtuvu, arba kad ji nedaro nieko nelegalaus, tiesiog vairuoja automobilį“.

Galiausiai, animacinius „Triušio Rodžerio“ pasiekimus ši išplėtota rasizmo ir atskyrimo metafora tik dar labiau sustiprina. Itin įdomu iš naujo peržiūrėti šį filmą suaugusiojo akimis bei prisimenant šią metaforą.

Taip pat skaitykite: TOP 10 puikių filmų paaugliams

Video rekomendacijos: