Kino industrijoje pinigai užima svarbią vietą, tačiau ne visada. Daug žadantys režisieriai gali praleisti metų metus bandydami surinkti pakankamai lėšų savo idėjų įgyvendinimui ir galiausiai pasiduoti, nufilmuoti mažo biudžeto filmą bei prarasti bet kokią viltį parodyti savo kūrinį pasauliui. Bet žiūrovų ir kino kritikų nuomonės ne visada būna teisingos, ir filmas, į kurį iš pradžių žiūrėta nerimtai tampa tikru hitu.
Įdomi idėja ir gera vaidyba gali kompensuoti pinigų trūkumą. Pateikiame jums sąrašą filmų, kurie net ir turėdami mažą biudžetą sugebėjo pavergti viso pasaulio kino gerbėjų širdis.
1. „Atkirtis“ (2014) / „Whiplash“
Biudžetas 3 mln. USD / Uždirbo 48 mln. USD
Andrewsas Neymanas yra ambicingas jaunas džiazo būgnininkas turintis tik vieną tikslą – pasiekti aukštumų rytų pakrantėje esančioje muzikos konservatorijoje. Dėl nesėkmingos tėvo, kaip rašytojo karjeros, Andrewsas labiau už viską nori tapti geriausiu. Konservatorijoje džiazo ansambliui vadovauja instruktorius Terence‘as Fletcheris, kuris garsus ne tik savo talentu mokyti, bet ir siaubą keliančiais metodais. Fletcheris pastebi Andrewso gabumus ir perkelia šį karjeros siekiantį būgnininką į savo grupę, tokiu būdu amžiams pakeisdamas jaunuolio gyvenimą. Andrewso užsidegimas pasiekti tobulybės gretai tampa tikra manija, o nuožmaus mokytojo spaudimas vyruką pastato ne tik ant savo gebėjimų, bet ir sveiko proto ribų.
Šis dramatiškas filmas apie užsispyrusį būgnininką pelnė 3 Oskarus ir vieną Auksinio Gaublio apdovanojimą. Iš pradžių niekas netikėjo Damieno Chazelle‘o idėja. Bet vėliau jis nufilmavo įžymųjį filmą „Kalifornijos svajos“: muzikinį trilerį, kuris, atrodė, neturi jokios ateities. Prodiuseriai manė, kad bandyti suprasti painius 19-mečio būgnininko ir džiazo grupės lyderio santykius žiūrovams nebus įdomu.
Tačiau Chazelle‘as nusprendė sukurti trumpą filmuką su viena iš savo būsimo filmo scenų ir tai buvo geras sprendimas: „Sundance“ kino festivalyje jis laimėjo apdovanojimą! Po to, ilgai trukę bandymai paversti „Atkirtį“ pilnametražiu filmu pagaliau davė vaisių. Filmas tapo tikru hitu ir net buvo įtrauktas į geriausių 2014 metų filmų dešimtuką. Filmas išėjo labiau įtemptas, nei buvo tikėtasi (vis dėlto, juk tai istorija apie kylantį talentą). Bet istorija nebuvo persaldinta, kaip dažnai nutinka su tokiais filmais. Veikėjai buvo nuostabiai charizmatiški ir tikroviški.
2. „Pradink“ (2017) / „Get Out“
Biudžetas 4,5 mln. USD / Uždirbo 255 mln. USD
Rose Armitage pirmą kartą parsiveža savo vaikiną Chrisą Washingotną, kad supažindintų su tėvais. Chrisas jaučiasi kiek neramiai, kadangi jis juodaodis, o jie baltieji. Tačiau merginos tėvai elgiasi įprastai ir viskas, rodos, einasi gerai. Vėliau Chrisas pastebi neįprastas afroamerikiečių darbuotojų elgesio savybes, kurios pasirodo itin keistos. Armitagų šeima surengia didelį vakarėlį, kurio metu Chrisas įsivelia į keletą nejaukių pokalbių su svečiai. Iš pradžių jis pamano, kad visa tai dėl rasinių skirtumų, tačiau, kai svečių ir Armitagų šeimos motyvai įgauna grėsmingumo, Chrisas nusprendžia, kad jam laikas „pradingti“.
Ši mažo biudžeto detektyvinė satyra, sukurta mėgėjo režisieriaus, sugebėjo pelnyti ne vieną apdovanojimą: Oskarą už „Geriausią scenarijų“ bei nominacijas „Geriausio aktoriaus“ ir „Geriausio režisieriaus“ kategorijose. Iš pradžių niekas netikėjo šia idėja, nes siužetas buvo kelių žanrų mišinys: tamsioji komedija susiliejusi su trilerio ir siaubo tematika. Taip pat filmas palietė ir nelygybės problemą, kuri paprastai laikoma socialinės dramos tema.
Tokį filmą sunku apibūdinti ir nebuvo visiškai aišku, kokia galėtų būti numatoma auditorija. Pavyzdžiui, veiksmo filmų mėgėjai manytų, kad šis filmas per ilgas, kadangi jame buvo tik vienas siužeto vingis, kuris pasirodė pačioje pabaigoje. Bet žiūrovai ir kritikai ne tik priėmė žanrų įvairovę, bet laikė šį filmą tikru šedevru trilerių kategorijoje.
3. „Lūšnyno milijonierius“ (2008) / „Slumdog Millionaire“
Biudžetas 15 mln. USD / Uždirbo 141 mln. USD
Tai istorija apie Jamalą Maliką, 18-metį našlaitį iš Mumbajaus lūšnynų, kurio gyvenimas pasikeičia amžiams. Visai šaliai stebint indišką „Kas nori tapti milijonieriumi?“ viktoriną, vyruką nuo stulbinančios 20 milijonų rupijų sumos skiria tik vienas klausimas. Kai šou nakčiai padaro pertrauką, policija suima Jamalą dėl įtarimų sukčiavimu, nes visiems sunku patikėti, kaip paprastas gatvės vaikis gali tiek daug žinoti. Visais įmanomais būdais bandydamas įrodyti savo nekaltumą, vyrukas papasakoja savo gyvenimą lūšnyne, kur jis augo kartu su broliu, apie jų klajones, žiaurius susidūrimus su vietinėmis gaujomis ir apie Latiką, merginą, kurią mylėjo ir prarado. Kiekvienas jo gyvenimo tarpsnis atskleidžia vieno iš viktorinos klausimų atsakymus, o taip pat jo sunkaus bei painaus gyvenimo istorija parodo iš kur jis žino atsakymus į tokius, iš pažiūros, sudėtingus klausimus.
Ši kriminalinė drama paremta bestseleriu tapusia knyga, kurią parašė indų rašytojas ir diplomatas Vikas Swarupas. Knygoje pasakojama apie jauną, išsilavinimo neturintį vyruką, kuriam pasisekė sudalyvauti televizijos viktorinoje su galimybe laimėti piniginį prizą.
Originali idėja ir buvo tokia. Režisierius Danny‘as Boyle‘as, kurį galbūt prisimenate iš tokių filmų, kaip „Traukinių žymėjimas“ ir „Paplūdimys“, nusprendė sujungti Holivudą su Bolivudu. Iš to išėjo klasikinė istorija apie nepasiturintį, bet sąžiningą vyrą, kuris daug pasiekia – tai šiek tiek panašu į Pelenės istoriją. Bet filmas apie svajonių išsipildymą savo kūrėjams pelnė daug apdovanojimų. Jie laimėjo keletą Oskarų, Auksinių Gaublių ir „Screen Actors Guild“ apdovanojimą. Kūrėjai sugebėjo suderinti Indijos lūšnynų dramą su pasaką primenančiais stebuklais, kurie suteikė žiūrovams vilties dėl ateities.
4. „Mano didelės storos graikiškos vestuvės“ (2002) / „My Big Fat Greek Wedding“
Biudžetas 5 mln. USD / Uždirbo 368 mln. USD
Toula Portokalos, trisdešimtmetė graikė, dirbanti šeimos restorane Čikagoje. Viskas, ko nori jos tėvas Gusas – kad mergina ištekėtų už šaunaus graiko. Tačiau Toula iš gyvenimo nori daugiau. Jos motina įtikina Gusą leisti merginą į kompiuterinio raštingumo mokymus koledže, o vėliau ji perima savo tetos kelionių agentūrą. Toula susipažįsta su Ianu Milleriu, vidurinės mokyklos anglų kalbos mokytoju, prieš kurį restorane kaip reikiant apsikvailino. Pora pradeda slapta susitikinėti, kadangi Gusas užsispyręs, jog jo dukra susitikinėtų tik su graikais. Vėliau jam tenka priimti Ianą į šeimos ratą, o Toulai priimti pačią save.
Šio filmo kūrėjai sugebėjo nufilmuoti paprastą, romantišką komediją, kuri tapo įdomia ne tik numatytajai auditorijai, bet ir žmonėms, kurie visai nebuvo graikai. Pati istorija nėra labai originali: visi įvykiai sukasi aplink jauną graikę, kuri įsimyli amerikietį taip nustebindama savo gausią šeimą. Taigi, tikimasi, jog naujas vaikinas prisitaikys prie naujos kultūros.
Filmo veikėjai šiek tiek karikatūriški, o didelės vestuvės filmo pabaigoje nebuvo vaizduojamos detaliai. Kaip bebūtų, visas banalybes kompensavo puikus humoras, kuris patiko tiek žiūrovams, tiek kritikams. Taip pat, kad ir iš kur būtų, dideles vestuves su visomis jas supančiomis dramomis bent kartą gyvenime yra matęs kiekvienas, todėl šis filmas tinka beveik visiems. Tai paslaptis vadinama „kino magija“, kuri šio filmo kūrėjus itin praturtino, nors pradinis biudžetas buvo gan mažas, o siužete nebuvo jokių šokiruojančių vingių.
5. „Paranormalūs reiškiniai“ (2007) / „Paranormal Activity“
Biudžetas 15000 USD / Uždirbo 139 mln. USD
Neilgai trukus po to, kai Katie ir Micahs apsigyvena užmiestyje, jų namuose pradeda dėtis nepaaiškinami, nerimą keliantys dalykai, kurių kaltininkais, poros nuomone yra antgamtiškos būtybės. Norėdami tuo įsitikinti visame name jie įrengia vaizdo kameras, tačiau tam, kas įvyksta vėliau pora vargu ar buvo pasiruošusi.
Šis mažo biudžeto siaubo filmas buvo nufilmuotas netikros dokumentikos stiliumi. Jo kūrėjai, iš tiesų, nesitikėjo didelės sėkmės, kadangi tokio žanro mėgėjų nebuvo itin daug. Filmo kūryba buvo labai paprasta: visas filmavimas vyko režisieriaus namuose ir užtruko tik savaitę.
Bet būtent netikros dokumentikos stilius ir padarė „Paranormalius reiškinius“ tokiais įdomiais. Rodos, paprastas siaubo filmas uždirbo krūvą pinigų ir daug pagarbos. Kaip rašoma šiame atsiliepime, „Paranormalūs reiškiniai“ tai vienas baisiausių visų laikų siaubo filmų. Jūs būsite paveikti, nes tikrai sunku ignoruoti pėdsakus, kuriuos jis palieka žmogaus psichikoje. Žinai, kad tai netikra, bet negali apie tai negalvoti. Košmarai garantuoti.“
6. „Skilimas“ (2016) / „Split“
Biudžetas 9 mln. USD / Uždirbo 277 mln. USD
Nors Kevinas psichiatrui Dr. Fletcheriui parodė visas 23 skirtingas savo asmenybes, viena vis dar liko neatskleista ir, regis, būtent ši yra dominuojanti. Priverstas pagrobti tris paaugles, Kevinas atsiduria kare su visomis savo asmenybėmis ir su žmonėmis aplink jį, ir visais būdais stengiasi išlikti.
Šis sudėtingas psichologinis trileris, kuris niekaip nesusijęs su žodžiu „įspūdingas“, pasauliniu mastu buvo priimtas itin gerai. Ir taip nutiko todėl, nes prie filmo dirbo tikri profesionalai. M. Nightas Shaymalanas, kurį tikriausiai žinote už tokius filmus, kaip „Peliukas Stiuartas Litlis“, „Šeštasis pojūtis“ ir „Žemė – nauja pradžia“, režisavo šį filmą, kuriame vaidino aktorius Jamesas McAvoy, praeityje jau vaidinęs veikėją su daugybiniu asmenybės sutrikimu filme „Purvas“.
Siužetas sukasi aplink veikėją vardu Billis Milliganas ir jis itin įdomus. Filmo režisierius sugebėjo ne tik papasakoti unikalią istoriją apie žmogų, apie kurį sukurta ne viena dokumentika, bet ir iš pačios ligos sukurti intriguojančią istoriją. Tikrai sunku patikėti, kad šis hitas turėjo tokį mažą biudžetą, tiesa?
7. „Pasiklydę vertime“ (2003) / „Lost in Translation“
Biudžetas 4 mln. USD / Uždirbo 120 mln. USD
Bobas Harrisas amerikiečių kino aktorius, kurio populiarumo viršūnė jau seniai praeityje. Jis lankosi Tokijuje, kad nusifilmuotų reklamose ir sutinka Charlotte, jauną merginą, atvykusią į šį miestą su savo vyru fotografu. Abu kamuojami nuovargio ir nuobodulio tampa puikiais kelionės bendražygiais. Charlotte ieško savo vietos gyvenime, o Bobas bando susidoroti su šeimyninėmis ir santuokinėmis problemomis. Vienu metu ir kartu, ir atskirai, jie tyrinėja Tokiją, ir jaučiasi pasimetę, tačiau pakilios nuotaikos, kurią sukelia kultūriniai ir lingvistiniai skirtumai tarp jų pačių ir tarp japonų. Tačiau, kai santykiai tarp Bobo ir Charlotte pradeda rimtėti, jie supranta, kad jų apsilankymas Japonijoje ir jųdviejų susitikinėjimai tuoj pasibaigs.
Istorija apie dviejų vienišų žmonių, kuriuos įkūnijo Billas Murray ir Scarlett Johansson, pažintį pasaulio festivaliuose patyrė tikrą nesėkmę. Tiesą sakant, „Pasiklydusių vertime“ žanrą apibūdinti itin sunku: juokingų scenų per mažai, kad būtų komedija, per daug realistiškas, kad būtų romantiniu filmu ir nelabai panašus į dramą. Kaip bebūtų, filme gausu emocijų ir jaudinančių dialogų.
Nepaisant to, kritikai sako, kad režisierei Sophiai Coppolai pavyko sukurti prieštaringą, tačiau harmoningą filmą, kuriame vietos užtenka tiek komedijai, tiek rimtoms temoms. Pagrindinė filmo sėkmės priežastis buvo tai, kad jame gyvenimas vaizduojamas toks, koks yra: veikėjai neatrodo tobuli ir nesistengia parodyti tokios meilės, kuri neegzistuoja. Tokius žmones ir santykius kasdien galime pamatyti gatvėje.
8. „Gerasis Vilas Hantingas“ (1997) / „Good Will Hunting“
Biudžetas 10 mln. USD / Uždirbo 226 mln. USD
Jaunas vyrukas vardu Vilas Hantingas, visą gyvenimą praleido lūšnynuose. Naktimis jis sėdi baruose arba su geriausiais draugais mušinėja kamuoliukus beisbolo treniruočių aikštelėse. Tačiau jis turi nuostabų talentą matematikos srityje. Kai Vilo vos nepasodina už grotų, vienas profesorius nusprendžia sumokėti jaunuolio užstatą su sąlyga, jog Vilas kiekvieną savaitę dirbs kartu su juo ir lankysis pas psichologą. Jaunasis matematikas net nenutuokia, kaip psichologas Seanas pakeis jo gyvenimą.
Ši drama apie talentingą matematiką buvo įtraukta į 250 geriausių „IMDb“ filmų sąrašą ir laimėjo 9 Oskarus. Apskritai, klasikiniai Holivudo filmai „protinguolį“ vaizduoja kaip beprotį genijų arba mafijos gaujos narį, o kadangi Matto Damono veikėjas nebuvo nei vienas, nei kitas, niekas jam nesuteikė didelių vilčių. Bet filmo siužetas, leidžiantis suprasti, kad net jei esi talentingas, problemos niekur stebuklingai nedingsta (bet dažniausiai tik apsunkina gyvenimą), labai sudomino kino gerbėjus. Žmonės skubėjo į kino teatrus, kad daugiau sužinotų apie genialų, paprastą vyruką, kuris didžiąją gyvenimo dalį praleidžia savo psichologo kabinete.
9. „Mažoji mis“ (2006) / „Little Miss Sunshine“
Biudžetas 8 mln. USD / Uždirbo 100 mln. USD
Kai septynmetė Olive Hoover sužino, kad pateko į „Mažųjų mis“ konkursą, visa šeima leidžiasi į kelionę su nameliu ant ratų iš Albukerkio į Kaliforniją. Šeimą sudaro pakankamai sveiko proto mama Sheryl; mergaitės tėtis Richardas – motyvuojantis oratorius, kuris nerimauja ar jo knyga bus išleista; Olive brolis Dwayne‘as, kuris jau devynis mėnesius nepratarė nė žodžio, nes davė tylos įžadus; mėgstantis keiktis senelis Edwinas Hooveris; ir dėdė Frankas Ginsbyrgas – Sheryl brolis – kuris neseniai bandė nusižudyti. Kelionės metu sugenda namelis ant ratų, Richardas sužino, kad jo knyga nebus išleista ir jie netyčia palieka Olive degalinėje. Nors kelionė kupina nusivylimo, nesusipratimų ir nuotykių, šeima vis dėlto pasiekia kelionės tikslą laiku.
Šis filmas nebuvo daug žadantis, kadangi jo siužetas nebuvo nei naujas, nei originalus. Jame pasakojama apie šeimą, kuri susivienija, kad įgyvendintų mergaitės svajones. Veikėjai ir įvykiai buvo visiškos filmų banalybės: piktas paauglys, žmogus, mokantis visus būti sėkmingais, kelionė nameliu ant ratų, problemos su policija ir t. t. Trumpiau tariant, tokios scenos matomos daugybėje filmų.
Kaip bebūtų, visi, kurie prisidėjo prie filmo kūrybos buvo kritiškai pripažinti: filmas pelnė apdovanojimų už geriausią scenarijų, geriausią aktorių ir geriausią garso takelį. Pagrindinė veikėja net gavo ypatingą apdovanojimą aktorių, jaunesnių nei dešimties metų kategorijoje. Apskritai, filmui sėkmę lėmė du faktoriai: puiki Abigail Breslin vaidyba ir komiškas grožio konkursų portretas.
10 „Išvalymas“ (2013) / „The Purge“
Biudžetas 3 mln. USD / Uždirbo 89 mln. USD
Amerikoje, kurioje nusikaltimų lygis kaip niekad aukštas, o kalėjimai jau perpildyti, valdžia nusprendžia sankcionuoti kasmetinį 12 valandų laiko tarpą, kurio metu visa nusikalstama veikla, įskaitant ir žmogžudystę, tampa legalia. Policijos kviesti negalima, ligoninės pagalbos neteikia. Tai viena naktis metuose, kai teisėjais tampa patys žmonės. Šią siaubingą, smurto ir nusikaltimų kupiną naktį, viena šeima sprendžia klausimą, kaip elgtis, jei kas nors pasibels į jų duris. Kai įsibrovėlis įsilaužia į Jameso Sandino bendruomenę, jis sukelia įvykių virtinę, galinčią sugriauti šeimą. Dabar tik nuo Jameso, jo žmonos Mary ir jų vaikų priklauso, ar jie ištvers naktį ir netaps pabaisomis, nuo kurių slepiasi.
Nors modernieji žiūrovai ne itin mėgsta „antiutopiškus“ filmus, ši mokslinė fantastika, kurioje vaidina Ethanas Hawke‘as sudomino viso pasaulio kino gerbėjus. Režisierius, kuris įkvėpimo sėmėsi iš Stanley‘io Kubricko ir Davido Fincherio darbų bei „Žvaigždžių kelio“ franšizės, sugebėjo papasakoti intriguojančią istoriją apie siaubingas Jungtinių Valstijų ekonominės krizės pasekmes.
11. „Mirties namai“ (2016) / „Don‘t Breathe“
Biudžetas 10 mln. USD / Uždirbo 153 mln. USD
Rocky, jauna moteris norinti pagerinti savo ir sesers gyvenimus, sutinka dalyvauti namo, priklausančio turtingam aklajam, apiplėšime kartu su savo vaikinu Money ir jo draugu Alexu. Tačiau aklasis vyras pasirodo esantis daug nuožmesnis priešininkas, nei jaunieji plėšikai tikėjosi, ir jiems tenka ieškoti būdo kaip pasprukti iš šio namo netampant naujomis šeimininko aukomis.
Šis mažo biudžeto trileris tapo tikru hitu ir pelnė tris apdovanojimus. Filmo režisieriumi buvo Federico Alvarezas, kuris, beje, prieš tris metus iš naujo išleido ikonišką siaubo filmą „Piktieji numirėliai“. „Mirties namai“ siužetas pažeidžia žanro taisykles: jis nesukelia jokios empatijos veikėjams, patekusiems į keblią situaciją. Kodėl turėtume jaudintis dėl jų, jei jie apvogė vienišą Irako karo veteraną?
Taip pat filme gausu įprastų kino elementų, pavyzdžiui, herojų primenantis moksliukas, išsigandusi mergina ir paslaptingai siaubingas namas. Tačiau visus trūkumus kompensuoja puiki Stepheno Lango, kuris išgelbėtų kiekvieną filmą, vaidyba. Be to, filmo įvykiai gan dinamiški.
12. „Ragana“ (2015) / „The Witch: A New England Folktale“
Biudžetas 3,5 mln. USD / Uždirbo 40 mln. USD
Naujoji Anglija, 1630 metai: Williamas ir Katherine kartu su penkiais savo vaikais dėl religinių principų skirtumo išvaromi iš puritoniškos plantacijos, kurią valdo bažnyčia. Šeima persikelia į girios pakraštį, pasistato mažą namelį ir daržinę, o tuo tarpu Katherine pagimdo dar vieną kūdikį, Samuelį. Vieną dieną, dukrai Thomasinai netoli miško žaidžiant su mažuoju Samueliu, kūdikis mįslingai dingsta. Šeima nesėkmingai ieško berniuko, o Katherine netenka sveiko proto, nuolat meldžiasi ir dėl visų šeimą užklupusių nelaimių kaltina savo dukterį. Tačiau, dėl nesėkmingo derliaus, Williamas kartu su sūnumi Calebu, Thomasina, šunimi ir arkliu išsiruošia į medžioklę, kurios metu Thomasina nukrinta nuo arklio ir netenka sąmonės, o Calebas dingsta girioje. Williamas randa Thomasiną, o Katherine nuožmiai klausinėja jos apie Calebo likimą. Ar tai gali būti tragiškos šeimos baigties pradžia?
Filmas apie paslaptingus įvykius, kurie vyko 17-ojo amžiaus Jungtinėse Valstijose, neatrodo itin įdomiai. O šis mažo biudžeto filmas buvo pirmasis režisieriaus Roberto Eggerso kūrinys. Tačiau „Sundance“ kino festivalis itin pagelbėjo su filmo reklama. Režisierius sugebėjo rasti nepriklausomą kino platintoją, o vėliau rado dar didesnę, pasaulinę kino platintojų kompaniją.
Panašu, kad itin mažo biudžeto siaubo filmai šiais laikais tampa pasauline mada. Verta pastebėti, jog kūrėjų komanda prie filmo dirbo itin kruopščiai. Kad istorija būtų kuo tikroviškesnė, jie naudojo tik natūralią šviesą, pavyzdžiui, žvakes, o kostiumų kūrybai naudojo tik tokias medžiagas, kurios egzistavo tais laikais. Menkas biudžetas privertė komandą nuodugniai ištyrinėti šį laikotarpį, kad galėtų išsiversti su kuo mažesnėmis išlaidomis.