Merlin Monro 2020 m. birželio 1-ąją būtų atšventusi savo 94-ąjį gimtadienį. Jos žvaigždė žibėjo ryškiai, bet trumpai – iki jos mirties 1962 m., kuomet aktorei tebuvo 36 m. Monro spėjo būti įrašyta į populiariosios kultūros žodyną, nors suvaidino tik daugiau nei keliuose filmuose ir tapo įsimintiniausiu Holivudo sekso simboliu. Paminint jos gimtadienį, apžvelkime 10 geriausių jos kino vaidmenų.
Monro gimė 1926 m. ir savo karjerą pradėjo kaip modelis, o vėliau, nuo mažų vaidmenų, karjerą tęsė kaip aktorė. Tuomet, labiausiai pasižymėjo filmuose „Viskas apie Ievą“ (All About Eve) ir „Asfalto džiunglės“ (The Asphalt Jungle), kurie abu išleisti buvo 1950 m. Jos, kaip pagrindinio vaidmens aktorės, karjera prasidėjo nuo šių trijų, 1953 m. išleistų filmų: noir „Niagara“, miuziklo „Džentelmenai renkasi blondines“ (Gentlemen Prefer Blondes) ir romantinės komedijos „Kaip ištekėti už milijonieriaus“ (How to Marry a Millionaire).
Kultine aktore ji tapo dėka Bilio Vailderio filmo „Septynerių metų krizė“ (The Seven Year Itch, 1955). Jame ji vaidino jauną moterį, kuri viliojo savo vedusį kaimyną (Tomas Evelas). Amžiams ją prisiminsime būtent tokią, kuomet stovint ant metro grotelių, pravažiuodamas traukinys pakelia jos plevėsuojančią, baltą suknelę aukštyn.
Monro pavargo nuo gražuolės blondinės vaidmens, todėl mokytis pradėjo „Aktorių studijoje“ pas Li Strasbergą. Platesnes savo galimybes ji įrodė Viljamo Indžo pjesės „Autobuso stotelė“ (Bus Stop, 1956) kino adaptacijoje ir pelnė „Auksinio gaublio“ „Geriausios komedijos/miuziklo aktorės“ nominaciją. Po trijų metų, ji laimėjo toje pačioje kategorijoje Vailderio režisuotame filme „Džiaze tik merginos“ (Some Like It Hot, 1959), kuriame ji atliko aistringos daininkinės, kuri susiduria su dviem persirengusiais muzikantais – Džeku Lemonu ir Toniu Kurtis, besistengiančiais išvengti minios, vaidmenį. Nepaisant pasisekimo teatro kasose ir pasaulinės sėkmės, Monro niekada negavo „Oskaro“ nominacijos ir, deja, Akademija niekada jos nepripažino.
Pozityvus sceninis Monro personažas, slėpė sunkų gyvenimą už aikštelės ribų, paženklintą depresija, priklausomybe nuo narkotikų ir pašlijusių santuokų, tarp kurių santuoka su beisbolininku Džo DiMadžijumi ir dramaturgu Artūru Mileriu. Po to, kai suvaidino Džono Hjustono niūrioje 1961 m. dramoje „Nepritapėliai“ (The Misfits) (scenarijaus autorius Mileris), ji mirė dėl narkotikų perdozavimo ir, kaip įtariama, tai buvo savižudybė.
Peržvelkite 10 geriausių Monro filmų sąrašą, kuriame rasite tokius filmus, kaip „Upė, iš kurios negrįžtama“, „Kaip ištekėti už milijonieriaus“ ir kitus.
10. UPĖ, IŠ KURIOS NEGRĮŽTAMA (River of No Return, 1954)
Režisierius: Otas Premingeris. Scenarijaus autorius: Frankas Fentonas. Istorijos autorius Luisas Lantzas. Filme vaidina: Robertas Mičumas, Merlin Monro, Tomis Retigas, Roris Kalhaunas, Daglas Spenceris, Marvinas Vye.
„Upė, iš kurios negrįžtama“ yra savotiška pompastiška melodrama, režisuota paties ryškiausio ir naujovių ieškančio kino filmų kūrėjo Oto Premingerio. Filme vaizduojami Amerikos šiaurės vakarai aukso karštinės metais. Filmo centre – ūkininkas (Robertas Mičamas), kuris išgelbsti lošėją (Rorį Kalhauną) ir jo, smuklėje dirbančią, žmoną (Monro) iš skęstančio plausto. Tam, kad atsidėkotų, Kalhaunas pavogia vienintelį Mičamo šautuvą ir arklį, o savo žmoną palieka. Pakeliui susidūrę su indėnais, Mičumas, Monro ir jo jaunėlis sūnus (Tomis Retigas), pradeda kelionę klastinga upe saugios vietos link. Nuostabi plačiaekranio kino formato kinematografija, įspūdingai perteikia kraštovaizdį, kuriame Monro gali dar labiau atskleisti savo grožį.
9. NESIVARGINKITE BELSTIS (Don’t Bother to Knock, 1952)
Režisierius: Rojus Vardas Beikeris. Scenarijaus autorius: Danielis Taradašas. Filmas paremtas Šarlotės Armstrong novele „Piktadarė“ (Mischief). Filme vaidina: Ričardas Vidmarkas, Merlin Monro, Anė Bankroft, Dona Korkoran, Žana Kagni, Lurena Tutl, Eliša Kuk Jaunesnioji., Džimas Bakus, Verna Felton, Vilis Baučis, Donas Beddoe.
„Nesivarginkite belstis“ būtų dar vienas visai pamirštas, pigus noir filmas, jei ne kerinti Monro vaidyba. Filme ji vaidina stipriai sutrikusią moterį, kuriai duotas pats netinkamiausias darbas pasaulyje. Jos personažas Nelė Forbs – savižudė auklė, neseniai išleista iš psichiatrinės ligoninės. Reaktyvinio lėktuvo pilotas (Ričardas Vidmarkas), kuris stengiasi atsigauti po neseniai įvykusių skyrybų įsimyli merginą, tačiau neilgai trukus jis supranta, kad jai „ne visi namie“. Nors gali atrodyti, kad melodramatiškos detalės sukelia perspaustos vaidybos pojūtį, tačiau Monro įkūnija Nelę, kaip labiau liūdną, nei gąsdinančią, ko pasekoje sukelia ir graudulį ir baimę. Filmas gerai žinomas dėl Anės Bankroft debiuto.
8. NIAGARA (1953)
Režisierius: Henris Hatavėjus. Scenarijaus autoriai: Čarlzas Braketas, Ričardas L. Brinas ir Valteris Reišas. Vaidina: Merlin Monro, Džozefas Katenas, Džinė Peters, Maksas Šauvalteris, Denis O’Dea, Donas Vilsonas, Lurena Tatl, Raselis Kolinsas, Vilas Raitas.
Šis itin tamsus, noir žanro filmas padėjo Monro prasiskinti kelią į aktorių gretas, nors jis yra visiška priešingybė tų filmų, dėl kurių buvo manyta, kad ji išgarsės. Filme ji vaidina nepatenkintą namų šeimininkę, išvykusią atostogų prie Niagaros krioklio, kartu su savo vyru, kuris yra traumuotas karo veteranas (Džozefas Katenas). Netoliese apsistojusi, ką tik susituokusi pora (Džinė Peters ir Maksas Šauvalteris) įsipainioja į Monro sąmokslą nužudyti Kateną. Gražuolė blondinė įkūnija fatališką moterį, alsuojančią seksualumu ir nekaltu tyrumu, kuriam pakitus ši tampa patrauklia blogiuke.
7. VISKAS APIE IEVĄ (All About Eve, 1950)
Režisierius ir scenarijaus autorius: Džozefas L. Mankievičius. Filmas paremtas Merės Or apsakymu „Ievos išmintis“ (The Wisdom of Eve). Filme vaidina Betė Deivis, Anė Bakster, Džordžas Sandersas, Selestė Holm, Garis Merilas, Hju Marlau, Telma Riter, Gregoris Ratofas, Merlin Monro.
Nusifilmavusi filmuose „Viskas apie Ievą“ ir „Asfalto džiunglės“ anksčiau tais pačiais metais, Merlin Monro pelnė visuotinį kino žiūrovų pripažinimą. Nors Džozefo L. Mankievičiaus filme, dėl kurio aktorės susižėrė „Oskarus“, Monro vaidmuo nėra reikšmingas, tačiau nuo jos tiesiog negalima atitraukti akių ir ji beveik pranoksta Betę Deivis (o tai jau šį bei tą reiškia). Tai filmas apie perspektyvią aktorę Ievą Harington (Anė Bakster), kuri pelno senstančios Brodvėjaus žvaigždės Margo Čening (Davis) palankumą ir tikisi prasiskinti kelią į sėkmę. Vakarėlyje, vykstančiame Margo namuose, Monro pasirodo kartu su sarkastiškuoju dramos kritiku Edisonu DeVitu (Džordžas Sandersas), kaip jo palydovė. Kuomet jis paskatina ją pasimeilikauti žinomam prodiuseriui (Gregoris Ratofas), ji ištaria populiariąją frazę: „Kodėl jie visuomet atrodo, kaip nuliūdę kiškučiai?“ Filmas pelnė rekordinį – 14 „Oskaro“ nominacijų skaičių (kurį vėliau pagerino „Titanikas“ (Titanic) ir „Kalifornijos svajos“ (La La Land)), bei pelnė šešis prizus, įskaitant „Geriausio filmo“.
6. KAIP IŠTEKĖTI UŽ MILIJONIERIAUS (How to Marry a Millionaire, 1953)
Režisierius: Žanas Negulesko. Scenarijaus autorius: Nanalis Džonsonas. Filmas paremtas Zoja Akins „Graikai turi tam pavadinimą“ (The Greeks Had a Word for It) ir Deilo Eunson ir Katerinos Albert „Pamišėlė“ (Loco) pjesėmis. Vaidina: Merlin Monro, Lorena Beikl, Betė Greibl, Viljamas Pauvelas.
Reikia keleto patarimų kaip apsukti turtuoliui galvą? Tuomet peržiūrėkite Jean Negulesco pribloškiančią romantinę komediją apie tris barakudas (Marilyn Monroe, Lauren Becal ir Betty Grable), kurios sau ieško tobulų turtuolių. Kad ir kaip būtų keista, savo paieškų metu jos rado tikrą meilę. Nors Beikl ir Greibl puikiai atlieka savo vaidmenis, tačiau visų dėmesys sutelktas į Monroo – šviesiaplaukę gražuolę Polą Dibivois. Įdomu tai, kad tai buvo pirmasis filmas, nufilmuotas plačiaekranio kino formatu, filmui suteikdamas didingumo. (Nors tai buvo pirmasis filmas, nufilmuotas tokia technologija, tačiau biblinis epas „Apdaras“ (The Robe) ekranus išvydo dar anksčiau, 1953 m.)
5. AUTOBUSO STOTELĖ (Bus Stop,1956)
Režisierius: Džošua Loganas. Scenarijaus autoriai: Džordžas Akselrodas ir Viljamas Indžas. Filmas paremtas Indžo pjese. Filme vaidina: Merlin Monro, Donas Murėjus, Artūras O’Konelis, Betė Fild, Eilyna Hekart.
Po daugybės metų vaidybos miuzikluose ir komedijose, šioje Viljamo Indžo Brodvėjaus pjesės adaptacijoje, Monro įrodė sau, jog ji yra gera dramos aktorė. Daugeliu aspektų, jos vaidyba yra geresnė nei pats filmas, kuriame ji vaidina smuklės dainininkę, kuri sužavi naivų rodeo atlikėją (Donas Murėjus). Negailestingai ją persekiodamas, jis bando priversti ją už jo ištekėti ir gyventi kartu jo rančoje Montanoje. Režisierius Džošua Loganas, pilnai neįsigilino į apsėstą ir nesveiką Murėjaus personažo elgesį, ko pasekoje, atrodo, kad ši kažkada buvusi tabu istorija pateikta ne tuo laikotarpiu. Šiame vaidmenyje Monro atsiskleidė kur kas labiau nei tik seksuali moteris ir „Auksinių gaublių“ apdovanojimuose buvo nominuota „Geriausios miuziklo/komedijos aktorės“ kategorijoje („Oskaruose“ ji buvo paniekinta).
4. DŽENTELMENAI RENKASI BLONDINES (Gentlemen Prefer Blondes, 1953)
Režisierius: Hovardas Hoksas. Scenarijaus autorius: Čarlzas Lydereris. Filmas paremtas Anitos Lūs ir Džozefo Fildso miuziklu. Filme vaidina: Džeinė Rasel, Merlin Monro, Čarlzas Kauburnas, Elijotas Reidas, Tomis Nūnanas, Teiloras Holms.
Tikriausiai nėra dar labiau erzinančio dueto nei Monro ir Džeinės Rasel, kuris pasirodė žavingoje Hovardo Hokso adaptacijoje pagal Anitos Lūs Brodvėjaus klasiką. Filme „Džentelmenai renkasi blondines“ pasakojama apie dvi šou merginas, keliaujančias į Paryžių, kuriame Monro suplanavusi vestuves su jaunu milijonieriumi (Tomis Nūnanas). Pakeliui jos susiduria su privačiu detektyvu (Elijotas Reidas), kuris nusamdytas tam, kad išsiaiškintų ar ji nėra tik dar viena barakuda. Tačiau Rasel užtinka ją flirtuojant su turtingu deimantų prekiautoju (Čarlzas Kauburnas). Filmas, turbūt, geriausiai žinomas dėl daugeliui žinomo Monro dainos „Deimantai – geriausi merginos draugai“, kuria ji paaiškina, kodėl yra svarbu turėti turtingą vyrą.
3. SEPTYNERIŲ METŲ KRIZĖ (The Seven Year Itch, 1955)
Režisierius: Bilis Vailderis. Scenarijaus autoriai: Džordžas Akselrodas ir Bilis Vailderis. Filmas paremtas Akselrodo pjese. Filme vaidina: Merlin Monro, Tomas Evelas, Sonis Tuftsas, Robertas Štrausas.
Bilio Vailderio „Septynerių metų krizė“, galbūt, nėra itin puikus filmas, tačiau Monro tai „prilipdė“ įvaizdžio etiketę: kuomet požemyje pravažiuoja metro ir kilęs nuo šaligatvio gūsis pakelia jos suknelę aukštyn. Toks kadras šiai seksualiai gražuolei suteikė sekso simbolio statusą amžiams. Stipriai cenzūruotoje Džordžo Akselrodo pjesės versijoje pasakojama apie ištikimą vyrą (Tomas Evelas), kuris susižavi itin seksualia kaimyne, gyvenančia aukščiau (Monro), kuomet jo žmona ir vaikai išvykę iš miestelio. Vailderis atsilygina už tai, kad negali aiškiai išdėstyti savo minčių, todėl Monro padeda užpildyti tas tuščias vietas, mūsų nešvankiose mintyse. Nors šis vaidmuo jai suteikė nominaciją „BAFTA“ apdovanojimuose, tačiau „Oskaruose“ ji nesužibėjo.
2. NEPRITAPĖLIAI (The Misfits, 1961)
Režisierius: Džonas Hjustonas. Scenarijaus autorius: Artūras Mileris. Filme vaidina: Klarkas Geiblas, Merlin Monro, Montgomeris Kliftas, Telma Riter, Ilaj Volachas.
Džono Hjustono filmas „Nepritapėliai“ yra liūdnai žinomas kino istorijoje dėl trijų, jame vaidinusių aktorių, likimų: Klarkas Geiblas mirė prieš filmo premjerą, Monro mirė netrukus po jos, o Montgomeris Kliftas suvaidino dar trijuose filmuose ir mirė 1966 m. Scenarijaus autorius – tuometinis Monro vyras Artūras Mileris. Filme pasakojama apie gražią išsiskyrusią moterį, įsimylėjusią buvusį kaubojų (Geiblas), kuris kartu su savo partneriais (Kliftas ir Ilaj Volachas) sumala arklius „nepritapėlius“ į šunų maistą. Nors filmas buvo tikra nesėkmė, tačiau jis atgijo antram gyvenimui, tarsi nedidelis šedevras. Didžiausios įtakos tam turėjo jo tragiška reikšmė. Nepaisant to, kad šis vaidmuo yra visiška priešingybė daugeliui Monro įkūnytų vaidmenų, tačiau ji pakankamai gerai jį atlieka. Filme ji vaidina sužalotą moterį, kuri siekia atrasti paguodą kartu su kitais, stipriai sužalotais žmonėmis. Labai sunku stebėti ją, vaidinančią savo pačios gyvenimo istoriją, nors, galimai, tai pravertė jos vaidybai.
1. DŽIAZE TIK MERGINOS (Some Like It Hot, 1959)
Režisierius: Bilis Vailderis. Scenarijaus autoriai: Bilis Vailderis ir I.A.L. Šis aukso grynuolis, paremtas tikra Roberto Faureno ir Maiklo Logan istorija. Vaidina: Džekas Lemanas, Merlin Monro, Tonis Kurtis, Džordžas Raftas, Džo E. Braunas, Petas O’Brajanas.
Monro dar niekada nebuvo tokia erzinanti, kaip filme „Džiaze tik merginos“, kuriame gavo puikų vaidmenį, atitinkantį jos unikalų žavesį ir charizmą. Gali atrodyti, jog Bilio Vailderio filmas paremtas tiesiog Olimpiniu kvailumu, tačiau jame persipina sąmojis, seksas ir stilius. Džekas Lemanas ir Tonis Kurtis vaidina Čikagos muzikantus, kurie tampa gaujos nusikaltimo liudininkais ir turi nuo jos pasprukti. Besistengdami neatkreipti į save dėmesio, jie apsirengia suknelėmis ir prisijungia prie moterų muzikinės grupės, kurios lyderė yra žavioji Šiugar Kein (Monro). Kurtis, apsimesdamas Keriu Grantu, bando užmegzti romaną su Monro, o Lemaną persekioja turtingas viengungis (Džo. E. Braunas) ir pasigirsta viena populiariausių filmo pabaigos frazių: „Na, niekas nėra tobulas,“ pasako Braunas, kuomet išsiaiškina, jog jo mylimoji išties yra vyras. Monro laimėjo „Auksinį gaublį“ kaip „Geriausia komedijos/miuziklo aktorė“, tačiau „Oskaruose“ nesužibėjo, nors filmas pelnė devynias nominacijas, tarp kurių buvo „Geriausio režisieriaus“ ir „Geriausio aktoriaus“ (Lemanas).