Holivudo kino veteranas Clintas Eastwoodas vos ne kiekvienais metais lepina mus savo režisuotais projektais. Vieni iš jų būna labai geri, kiti geri, o kartais pasitaiko ir tokių filmų, kuriuos galima pavadinti tik neblogais. Tačiau retkarčiais jo filmografiją papildo tikri perlai, kuriuos nenusibosta žiūrėti net ir po dešimt kartų. Vienu iš jų yra ši 2003 metais pasirodžiusi šešiems „Oskarams“ nominuota ir du iš jų laimėjusi kriminalinė drama „Mistinė upė“ (angl. „Mystic River“), kuri man asmeniškai yra antroje vietoje tarp geriausių XXI amžiaus Clinto Eastwoodo režisuotų filmų. Būtų pirmoje, jeigu ne nepakartojamas „Gran Torino“ (angl. „Gran Torino“).
Filmo istorijos epicentru tampa kraupi devyniolikmetės merginos žmogžudystė, kurią pradeda tirti detektyvas Šonas Divainas. Nužudytosios tėvas – senas jo vaikystės draugas, o įtariamasis – kitas draugas, kuris jaunystėje patyrė siaubingą traumą. Ir dabar, praėjus keliems dešimtmečiams, jų gyvenimai ir vėl susikerta. Tik ar buvę draugai dabar sugebės surasti bendrą kalbą ir adekvačiai įvertini susiklosčiusią situaciją? Štai kur klausimas.
Tai ne tik puikus filmas, bet tai dar labai gera rašytojo Denniso Lehane‘o 2001 metais išleisto romano ekranizacija. Kas nežino, tai šio rašytojo literatūriniais kūriniais labai dažnai susidomi Holivudo kino studijos, kurios reguliariai perkelia juos į didžiuosius kino ekranus. „Kuždesių sala“ (angl. „Shutter Island“), „Dingusoji“ (angl. „Gone Baby Gone“), „Purvini pinigai“ (angl. „The Drop“) ir „Nakties įstatymai“ (angl. „Live by Night“) yra sukurti būtent dėka jo romanų.
Ką galiu pasakyti apie šį mano labai mylimą filmą? Na, tikrai nenoriu išpasakoti kaip čia kas vyksta, nes tas pagrindas, kurį pateikiau aprašyme, yra tik pagrindu visos šio filmo siužetinės linijos postūmiui. Todėl stebėti šį filmą yra be galo įdomu vien dėl to, jog iki galo nesi užtikrintas kaip gi toliau pasisuks ši istorija ir kas iš tiesu įvyko, jog jauna mergina turėjo atsisveikinti su savo gyvybe.
Stipriausiu akcentu čia tampa personažai, su kuriais ne tik, kad galima susitapatinti, bet ir suprasti visus jų žingsnius, kurie yra paremti tam tikrais išgyvenimais. Tiek nužudytosios tėvą, kuris patiria didžiausią skausmą ir artimo žmogaus netekimo jausmą, tiek ir kaltinamąjį, kuris irgi gyvenime turėjo savų bėdų, galima iš dalies pateisinti bei suvokti jų poelgius. Kaip ir suprasti jų draugą detektyvą, kuris irgi tampa viso šio incidento dalyviu bei savotišku tarpininku. Tai labai stipri ir abejingų nepaliekanti vyriška drama, kurios baigties neįmanoma nuspėti.
Filmą puošia puikūs dialogai, kurie priverčia susimąstyti apie kai kuriuos dalykus, kuriuos mes gyvenime dažnai darome, bet apie jų pasekmes net nesusimąstome. Kas yra draugai? Kas yra šeima? Kas yra teisingumas? Kas yra meilė? Į tai mums duodamas labai ryškus atsakymas, su kuriuo po filmo peržiūros teks dar ilgai gyventi. Bent jau emocionaliems žmonėms, kurie filmus žiūri ne vien dėl pramogos, bet ir dėl emocionalaus poveikio.
Ir čia sustosiu, nes dabar jau tektų kai ką „išspoilinti“.
Techninė juostos dalis be galo tvarkinga. Superinis kameros darbas, kuris efektingai žaidžia su personažais ir jų perteiktomis emocijomis bei daug dėmesio sutelkia į svarbias siužetinės linijos detales, niūrią atmosferą paryškinanti muzika, įtraukiantis montažas bei akis kerintis ir natūralumu perpildytas meninis apipavidalinimas – aspektai, dėka kurių šis filmas turi tokį solidų pavidalą.
Žinot kas šiame filme yra dar labai gerai? Nepriekaištinga aktorių vaidyba, kuria mėgaujiesi nuo pat pirmų kadrų. Neveltui aktoriai Seanas Pennas ir Timas Robbinsas už savo pasirodymus šioje dramoje gavo po „Oskarą“. Tai buvo labai aukšto lygio vaidybos šou. O scena su Seanu Pennu ir jį laikančiais policininkais… Kultinė! Taip pat puikiu pasirodymu gali pasigirti Kevinas Baconas, Laurence‘as Fishburne‘as, Laura Linney, Marcia Gay Harden ir Tomas Guiry‘is. Be to, čia galima pamatyti ir kino legendą Elį Wallachą su kuriuo Clintas Eastwoodas vaidino tokiame šedevre kaip „Geras, blogas ir bjaurus“ (angl. „The Good, the Bad and the Ugly“).
Visumoje – ideali kriminalinė drama, kuri ne tik įtraukia nuo pradžios iki galo, bet ir gvildena pakankamai įdomias temas apie neteisybę ir praradimo skausmą, kuris virsta į apsėdimą.